فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

فراز

بچه های IT پیام نور کرمانشاه

منجمد کردن آب با گرما!!!!!!!!!!!!!!!!

 

آب معمولاً در صفر درجه سانتی گراد ( 32 درجه فارنهایت ) منجمد می شود ، اما اکنون بر اساس گزارش دانشمندان در ژورنال science راهی بریا حفظ آب به شکل مایع ، آن هم در دمای منفی 40 درجه سانتی گراد یافت شده است.

موضوع از این قرار است که دانشمندان راه دیگری برای منجمد کردن آب یافته اند و آن هنگامی است که به آب تا درجه معینی گرما داده شود.

این فرایند نشان از پدیده ای نادر و شگفت انگیز دارد و با این نتایج می توان برای فناوری مدل سازی رایانه اقلیمی فکری کرد. 

منبع : وبلاگ انجمن شیمی کاربردی پیام نور کرمانشاه

دانشمندان در حالی به این مهم دست یافته اند که از آب بدون هر گونه ذرات اضافی، روی موادی موسوم به جامدات بی شکل پیزوالکتریک استفاده کرده اند؛ این گونه جامدات مواد غیر بلوری هستند که بر اثر گرما دارای قطب الکتریکی می شوند و در اصل بار الکتریکی آنها بسته به درجه گرمایشان تغییر می یابند.

یک نمونه از موادی که دانشمندان روی آن آزمایش کرده اند تانتالات لیتیوم یا نمک اسید تانتالیک لیتیوم است. این ماده در دمای منفی 11 درجه سانتی گراد دارای بار الکتریکی منفی است ، اما دمای آن تا منفی 8 درجه سانتی گراد بالا می رود که در آن حال بار الکتریکی مثبت پیدا می کند.

زمانی که دانشمندان، آب بدون ذرات معلق را روی این ماده قرار دادند، نقطه انجماد آن دیگر صفر درجه معمول همیشگی نبود. در واقع نقطه انجماد به بار الکتریکی بستگی داشت. به این ترتیب دانشمندان توانستند آب را بدون این که یخ بزند تا دمای منفی 40 درجه سانتی گراد سرد کنند.

در این میان یک بار منفی فرایند عکس را انجام می دهد به نحوی وقتی که دانشمندان از یک بار الکتریکی منفی روی سطح استفاده کردند با بالا رفتن دما تا منفی 8 درجه سانتی گراد مواجه شدند و در نتیجه آب «گرما دیده» منجمد شد.

نکته جالب و نامتعارف دیگری نیز که در آزمایش اتفاق افتاد از این قرار بود؛ روی یک سطح  با بار الکتریکی مثبت ، آب از پایین به بالا منجمد شد و روی سطح با بار الکتریکی منفی فرایند انجماد آب از بالا به پایین روی داد.

البته دانشمندان اظهار کرده اند هنوز مطمئن نیستند که چرا چنین اتفاقی رخ داده است.

با این اوصاف دانشمندان معتقدند مفاهیم ضمنی در خصوص نقش ذرات معلق در آب نظیر گردوغبار را باید در زمینه ای مثل مدل سازی های رایانه ای اقلیمی مورد توجه قرار داد.

در همین رابطه فرانتس گایگر متخصص شیمی فیزیک دانشگاه نورث وسترن معتقد است، یخ در جو زمین روی ذرات گردوغبار تشکیل می شود و این ذرات می توانند بارهای الکتریکی مختلفی داشته باشند و در نتیجه می تواند تحت تاثیر درجه گرماهای مختلف قرار بگیرند و از این رو به عنوان یک متغییر می توانند در مدل سازی های رایانه ای آب و هوا به کار بیایند

نظرات 1 + ارسال نظر
mamad چهارشنبه 20 مرداد 1389 ساعت 09:58 http://mamadpnu.blogfa.com

سلام
شما رو لینک کردم
ممنون میشم شما هم منو با اسم mamadpnu لینک کنید

سلام ما هم شما رو لینک کردیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد